alexandraegerfalt.blogg.se

2013-06-06
19:27:42

Grattis Sverige!
 
Sveriges nationaldag 2013 börjar lida mot sitt slut. Toppenväder har vi i Gävle haft i alla fall, soligt och fint och säkert runt 25 grader varmt. Det går liksom inte att klaga, ändå gör man det eller i alla fall jag. Har inte gjort så mycket idag, dagen sprang iväg i alla fall på något vis. Var en sväng till Boulongerskogen tillsammans med bästa vännen Jessica. Blev faktiskt en liten besvikelse då det inte hände så mycket och när väl cermonin började så skulle de mest bara babbla och dela ut massa tråkiga stipendier..ne jag har inte tålamod får sånt! jag stod bara och väntade på att jag skulle få sjunga med i nationalsången. Men jag och Jessica gav upp det och cyklade hem igen. En flagga fick jag med mig hem i alla fall. Men det var en mysig förmiddag i alla fall trots att det var lite segt.
 
Hemma väntade en sån där mammabästaLenamiddag! grillade kycklingspett med potatisbitar och grillad majskolvar och en massa goda såser. Det är så gott! Hur ska jag någonsin kunna slå mamma i just matlagning, tror jag inte ens försöker för kommer inte lyckas lika bra som henne. Jag håller mig till hockeyintresset istället.
 
Jaha en liten sån där fundering som dök upp i mitt huvud just nu så här på nationaldagen är vad är egentligen typiskt svenskt? Det första jag kommer att tänka på är röda stugor med vita knutar...varför vet jag inte men det ploppade upp direkt. Sen är typ sill och potatis mycket svenskt, och blonda tjejer med blåa ögon. Sen kommer jag faktiskt inte på så mycket mer just nu. Vad tycker du är typiskt svenskt?
 
Hur svensk är jag då från en skala 1 till 10? Jag är inte blond men jag har blåa ögon, vi har inte ett rött hus med vita knutar. Men sill och potatis börjar jag gilla mer och mer. Ska jag kalla mig för halvsvensk? hehe ne jag är helsvensk, stolt svensk medborgare helt enkelt! så en 10:a är jag.
 
Innan vi blir blågula hela bunten så stoppar jag nog här och avslutar denna nationaldag med att sjunga de två första verserna i den svenska nationalsången, då jag inte fick sjunga den på firandet....
 
1. Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
 
2. Du tronar på minnen från fornstora dar, då ärat Ditt namn flög över jorden. Jag vet att Du är och Du blir vad du var. Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden. Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: