alexandraegerfalt.blogg.se

2013-12-25
14:53:35

Dag 1: slitna kroppar kommer fram till ön Koh Samet
En sliten Alexandra med familj har äntligen bosatt oss här i Thailand på ön Koh Samet. Klockan är nu 21.00 thailändsk tid (15.00 svensk tid) Vi är mycket trötta efter en lång resa. Nu lite närmare detaljer om just resan hit till Thailand och till ön. 11.00 (svensk tid) på julafton var det dags att ta taxi från Oslos flygplatshotell till flygplatsen. Tog bara några minuter så var vi framme. Som svensk älskar jag verkligen att höra norrmän prata, norska är ett otroligt härligt språk. Taxichauffören var otroligt pratglad och vänlig. Han fick mig verkligen att vilja besöka Norge och Oslo i framtiden! 13.30 (svensk tid) gick vårt plan till Bankok och Thailand. Det var en upplevelse i sig! Vilket stort flygplan, jag fascineras bara ännu mer nu över hur ett sånt stort fordon. Dessutom med den vikt det blir kunna lyfta och köra i luften. Ja ja, nog pratat om flygplan. Stannar dock kvar ett tag i ämnet flygplan. På stolsryggen på varje sits var det en TV-skärm där man kunde välja allt ifrån serier, film, spel och TV-program. Problemet var bara för mig som är kass på engelska att det inte var någon text, utan det var engelskt tal som gällde, och visst funkade det, nu gör jag väl mina vänner stolta hemma i Sverige när jag har tränat engelska!?. Hur som haver så var de där skärmarna räddande änglar i den långa flygresan. Men måste ändå säga att det gick fort, och riktigt bra! 06.00 (thailändskt tid) 00.00 (svensk tid) landade vi äntligen i Bankok på juldagen. Då väntade en taxifärd på 2 timmar till en plats där vi kunde ta oss vidare med båt till ön Koh Samet. Måste faktiskt säga att herregud var Thailändarna kör bil! Fort går det och tuta ska de typ göra hela tiden. Jo vi överlevde den bilfärden men guppigt var det. Dessutom var det läskigt att se barn sitta bakom sin mamma eller pappa på mopeder utan hjälm eller någonting. En tjej satt hejdlöst och viftade med armarna där bak. Och då ska ni veta att det går fort på vägarna. Men men jag är ingen thailändsk polis, utan jag skulle njuta av den här semestern. Väl framme där båten skulle gå från så var det bara att hoppa på båten, det var en speedboat vi skulle ut och äventyra med. Jo tack, speed hade den. Gubbigt var det också. Kanske inte så mycket för min smak, men den lilla resa på 30 min gick bra. Framme på ön! Runt 10.00 (Thailändsk tid) 04.00 (svensk tid) Jo familjen Egerfält hade inte sovit en blund, på flyget gick det inte att sova och knappast under taxifärden eller båtfärden så ja familjen var trött väl på plats på ön. Vi gick ner till stranden och solade en stund och tog oss ett underbart dopp i havet. Vi tröttnade rätt så fort så vi gick och åt lunch sen vilade vi en stund, innan vi gick till stranden för att käka middag. Mycket smaskigt! Men nu ska trötta Alexandra med familj sova ut ordentligt så vi orkar med morgondagen! Då väntar nya äventyr! Hörs i morgon släkt och vänner!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: